Instant kult: Stihijska stihija in načrtovana stihija
V filmu Dramaturgija je precenjena (Precijenjena dramaturgija, 2017) Sunčice Ane Veldić se na avtorico (in gledalca) zgrinjajo temeljna vprašanja filma: kaj je logika, ki filmske podobe izbira in med seboj razporeja; od kod odločitev, ki izbere en posnetek in izloči drugega? Kaj, skratka, upravičuje nastanek tega posnetka namesto onega in kaj pojasnjuje njegovo prisotnost ravno v tem trenutku filma in ne v onem?
Odgovor na to vprašanje dobimo v filmu. Veldić je profesionalna veterinarka, ki se je po nekajletnem snemanju filmov v okviru Kino kluba Zagreb odločila študirati dokumentarno režijo na zagrebški Akademiji dramskih umjetnosti. Velik del njenega filma sestavljajo posnetki profesorjev, ki predavajo zveneče krilatice ali pa komentirajo delo Veldić. Eden izmed profesorjev ji poočita: njeno delo je preveč stihijsko, prizorov ne pripravi, ampak v slepem upanju pač tišči kamero ljudem v obraz. Le kaj lahko film, ki naj bi govoril o povezavi avtoričinega osebnega in filmskega življenja, pridobi iz posnetkov profesorskih komentarjev nastajajočega materiala.
Očitek stihije izpade precej nenavadno, in sicer zato, ker je Dramaturgija film prav o tej stihiji sami. »Film je treba očistiti brezizhodnih poti,« si avtorica ponovi kot mantro, medtem ko z vrta pleve plevel. Ironija med izrečenim in storjenim je očitna. Vsi – od univerzitetnih profesorjev pa do avtoričinega polspečega golega fanta – ji na različne načine očitajo podobno: nepripravljenost, nenamernost – stihijo.
Če je cilj filma nujno povezati vse niti in ničesar ne pustiti odprtega, je Dramaturgija ena sama velika napaka. A kljub temu, da režiserki vsi očitajo stihijo, postane jasno, da je prav to princip, ki podobe paradoksno »organizira«: stihijsko pohajanje med veterino in filmsko režijo – veterinarka, ki ji šef očita preveliko osredotočenost na film, in študentka režije, ki ji profesorji zatrjujejo, da študij ne pomeni nujno ustvarjanja boljših filmov. Stihija v nečem tako banalnem, kot je uporaba sobe, polne šare, kot zvočno izoliranega studia. Stihija ljubezenskega razmerja (s prej omenjenim golim moškim), ki je, kot izvemo, razpadlo. Prav stihija, ki se režiserki očita, se izkaže za glavni element, ki definira življenje in film tako v ekonomskem kot čustvenem smislu.
Inverzno podobo stihiji, ki se izkaže za namerno, najdemo v filmu Hux Flux, smokvin sin (2014) – prvem filmu Veldić. V njem je prav tako prisotna stihija, a tokrat v absolutni in surovi obliki. Film spremlja zdravljenje psa Huxa, ki je hudo bolan. Veterinarka, ki Huxa zdravi, je prav Veldić, njegova lastnika pa sta njena prijatelja. Na sredi filma, po tem, ko se zdi, da gre Huxu bolje, nenadoma preseneti prizor, v katerem skupina prijateljev Huxa v gozdu pokoplje. Spet se zdi, da struktura filma ni brezhibno zaključena, da se mnoge linije končujejo v slepih ulicah in da bi jih bilo morda treba montažno popleti. A tu je stihija realnosti tako neustavljiva, da dejanski dogodki prevladajo nad »čistostjo« filmske strukture.
Vse filme Veldić lahko razumemo kot različna postavljanja meje med stihijo kot realnostjo in stihijo kot odločitvijo. A prav ta dvojna pozornost na nenamerno, v katerem se lahko prepozna razumljivost in smisel, je posebnost, s katero Veldić pristopa k resničnosti – tako človeški kot živalski.
Hux Flux, Smokvin sin
Sunčica Ana Veldić, Martin Semenčić, Hrvaška, dokumentarni , 2014, 19'
Demon iz flaše
Sunčica Ana Veldić, Hrvaška, dokumentarni, 2017, 16'
Catstream
Sunčica Ana Veldić, Hrvaška, dokumentarni, 2020, 19'
White Trash
Sunčica Ana Veldić, Hrvaška, dokumentarni, 2017, 12'