Preskoči na vsebino
en

Instant kult: Stihijska stihija in načrtovana stihija

V filmu Dramaturgija je precenjena (Precijenjena dramaturgija, 2017) Sunčice Ane Veldić se na avtorico (in gledalca) zgrinjajo temeljna vprašanja filma: kaj je logika, ki filmske podobe izbira in med seboj razporeja; od kod odločitev, ki izbere en posnetek in izloči drugega? Kaj, skratka, upravičuje nastanek tega posnetka namesto onega in kaj pojasnjuje njegovo prisotnost ravno v tem trenutku filma in ne v onem?
Odgovor na to vprašanje dobimo v filmu. Veldić je profesionalna veterinarka, ki se je po nekajletnem snemanju filmov v okviru Kino kluba Zagreb odločila študirati dokumentarno režijo na zagrebški Akademiji dramskih umjetnosti. Velik del njenega filma sestavljajo posnetki profesorjev, ki predavajo zveneče krilatice ali pa komentirajo delo Veldić. Eden izmed profesorjev ji poočita: njeno delo je preveč stihijsko, prizorov ne pripravi, ampak v slepem upanju pač tišči kamero ljudem v obraz. Le kaj lahko film, ki naj bi govoril o povezavi avtoričinega osebnega in filmskega življenja, pridobi iz posnetkov profesorskih komentarjev nastajajočega materiala.
Očitek stihije izpade precej nenavadno, in sicer zato, ker je Dramaturgija film prav o tej stihiji sami. »Film je treba očistiti brezizhodnih poti,« si avtorica ponovi kot mantro, medtem ko z vrta pleve plevel. Ironija med izrečenim in storjenim je očitna. Vsi – od univerzitetnih profesorjev pa do avtoričinega polspečega golega fanta – ji na različne načine očitajo podobno: nepripravljenost, nenamernost – stihijo.

Prizor iz filma. Ženska čepi z mačkami.

Catstream

Sunčica Ana Veldić, Hrvaška, dokumentarni, 2020, 19'

Prizor iz filma

White Trash

Sunčica Ana Veldić, Hrvaška, dokumentarni, 2017, 12'