Vzhodno od raja: Med življenjem in smrtjo
Zdi se, da se ob eksponentno pospešenem spreminjanju sveta vse bolj zavedamo mnogoterih načinov razumevanja in razmišljanja o življenju in smrti. Je smiselno živeti s posledicami dolgotrajnega COVIDA? Je smiselno živeti v strahu pred popolnim uničenjem – pred klimatskimi spremembami ali jedrsko vojno? Bi lahko preživeli ti katastrofi? Je možno, da je naše edino upanje med njima v jedrski energiji? Ali lahko, ko izgine naša fizična oblika, svojo zavest podaljšamo v digitalni svet? Ali je čuteč robot živ? Kaj je najvažnejše človeku tik pred smrtjo? Ideje o življenju po smrti smo preoblikovali in premislili, a tradicionalne, verske še vedno vztrajajo in nudijo tolažbo – in grozo – milijardam ljudi.
Na tem popotovanju, ki raziskuje tako antične kot sodobne (in še nezamisljive) misli o dihotomiji med dvema stanjema, pričnemo s špansko režiserko Camilo Moreira in njenim eksperimentalnim filmom o jedrski energiji Sine Die, nato pa se pomaknemo k tradicionalnemu nemškemu dokumentarcu Preživeti Lare Milene Brose in Kiliana Armanda Friedrica, v katerem je sin bližje smrti kot oče. V duhovitem in ganljivem argentinsko-kolumbijskem filmu Žalostni stroji Paola Michaels v robote vdahne človeška čustva – podobno kot sicer antropomorfiziramo živali, da nato dojemamo mlade mucke kot blaženo nedolžne, sove pa kot vedno jezne. V svoji srhljivi fikcijski mojstrovini Me bodo starši obiskali? somalijski ustvarjalec Mo Harawe raziskuje notranji svet obsojenca na smrt in absurden odnos družbe do njegovih zadnjih trenutkov. V neverjetno inovativni animaciji Nasvidenje, Jérôme! pa si Adam Sillard, Gabrielle Selnet in Chloé Farr zamislijo posmrtno življenje, kot ga nismo videli že od Hieronymusa Boscha, le mnogo vedrejše.
Pričujoči program skuša gledalce odvesti na divjo čustveno pot od tesnobe in strahu do treznega premišljevanja, od visokih miselnih eksperimentov do razmisleka o najosnovnejših vprašanjih v življenju, in končno do praznovanja človeškega duha. Kar želimo reči, je ne le da je smrt del življenja, temveč da je možno lepoto in radost najti tudi v najtemnejših trenutkih in da je najslabše, kar človek lahko stori, to da se jemlje preresno. Kajti, kot so peli že nesmrtni Monty Python:
Life’s a piece of shit
When you look at it
Life’s a laugh and death’s a joke, it’s true
You’ll see it’s all a show
Keep ’em laughin’ as you go
Just remember that the last laugh is on you
Vladan Petković
Preživeti
Lara Milena Brose, Kilian Armando Friedrich, Nemčija, dokumentarni, 2021, 30'
Sine Die
Camila Moreiras, Španija, dokumentarni, 2021, 15'
Žalostni stroji
Paola Michaels, Argentina, Kolumbija, eksperimentalni, 2021, 9'
Nasvidenje, Jérôme!
Adam Sillard, Gabrielle Selnet, Chloé Farr, Francija, animirani, 2022, 8'
Me bodo starši obiskali?
Mo Harawe, Avstrija, Nemčija, Somalija, igrani, 2022, 28'