Prva petletka
petlétka -e ž (ẹ) petletna doba, namenjena za dovršitev kakih načrtov
Petletno plansko gospodarstvo je predstavljalo temelje socialistične prenove gospodarskega sistema v nekdanji Jugoslaviji in naj bi na razdejanju druge svetovne vojne vzpostavilo socialistične proizvodne odnose, ki bi omogočili socialno in gospodarsko blaginjo ter pospešen razvoj. V letošnjem letu se zaključuje prva petletka festivala FeKK, ki je prav tako v želji po vzpostavitvi platforme, zagotovitvi boljših pogojev, če ne celo blaginje ter pospešenega razvoja v pokrajini kratkometražne forme vzklila iz pustinje, ki je pri nas vladala na tem področju. Če bi si drznili nadaljevati s to velikopotezno analogijo, bi lahko povlekli številne vzporednice med načinom gradnje nekdanje skupne socialistične republike in pristopom izgradnje filmskega festivala FeKK. Lahko naštejemo samo nekatere: udarniški način dela, združevanje držav, filmskih del in filmskih delavcev iz regije, zanašanje na pomoč prostovoljnih brigad … Po drugi strani pa so tu tudi zanesenjaška propaganda, enolična prehrana, neuravnoteženi proračuni ter seveda dopuščanje preteče možnosti tragične usode (#weblewit?).
Čeprav je vprašanje produkcijskih sredstev tudi v tem trenutku še zmeraj ključnega pomena, sta podstat začetnih prizadevanj tvorila naivni entuziazem in čista zanesenjaška vera v utopično svetlo prihodnost kratkega filma. Navkljub veliki negotovosti in trhlim produkcijskim temeljem nam je tako skozi leta ob izdatni in nesebični pomoči številnih sodelavcev, prijateljev, zanesenjakov s sorodnimi prepričanji in nenazadnje ob podpori različnih institucij uspelo postaviti festival s kontinuiteto in kredibilnostjo, ki ga mnogi štejejo za svojega.
Pri snovanju letošnjega filmskega programa smo se zato znova oprli na programske smernice, ki so ključno definirale profil festivala in se vedno znova nadgrajujejo ter fleksibilno ukrivljajo specifičnim edicijam in okoliščinam. Odločitev, da ima festival tekmovalni program, namenjen državam s področja nekdanje Jugoslavije, je bila ključna: na eni strani za prepoznavnost festivala navzven in na drugi za ponovno povezovanje filmskih ustvarjalcev, producentov in filmske stroke na pogorišču nekdanjega skupnega produkcijskega konglomerata.
Svojstveni jugonostalgičnosti se bo zoperstavil program, posvečen velikanu jugoslovanskega črnega vala, letos preminulemu Dušanu Makavejevu, čigar protagonisti niso samo dobro naoljen šrauf v moralno- ideološkem bagru, ampak kot poosebitve kritične refleksije iščejo svoje intimno in individualno. To na veliko manj glorificiran način počno tudi protagonistke kratkih filmov Jelene Gavrilović, na katere v postranzicijski Srbiji iz drugega plana prav tako pritiska družbena realnost. Jelena Gavrilović, ena od letošnjih žirantk, je nagrajenka prvega FeKK-a in prodorna mlada avtorica, ki jo predstavljamo v sekciji Instant kult. Osebna izkušnja prevladuje tudi v slovenskem tekmovalnem programu FeKK SLO in v sklopu filmov EFA: Short matters!, ki so bili lani nominirani za evropske filmske nagrade, kontrapunkt pa predstavlja sveža bera kratkih filmov Luksuz produkcije, branika angažiranega kratkega dokumentarnega filma iz Krškega.
In kot je balkanski vsakdan v nekdanjem sistemu zaznamovala (in ga še zmeraj zaznamuje) tudi izrazita afiniteta do humorja, ki je deloval blažilno in lajšal tenzije tudi v najbolj kočljivih trenutkih, tako se tudi FeKK često naslanja na svojo – večinoma bolj in redko manj – posrečeno duhovitost, obenem pa ljudske množice izobražuje in navdihuje tudi s svojimi Off programi in vsako leto prinaša žlahtne primere dovtipov, postrganih iz internetnega podtalja (letos sta tu Internetna arheologija 2.0 in gostovanje kratkih home movie bizark iz zbirke Memory Hole, ki jo je pripravil kultni kalifornijski kolektiv Everything is Terrible!).
Upravičenost prepričanja o uspešni petletki bomo postavili na tnalo s predstavitvijo programov festivala Indielisboa, enega izmed vrhunskih evropskih filmskih festivalov s proslavljeno tradicijo, ki letos gostuje na FeKK-u. Možnosti vzpostavitve koalicije neuvrščenih pa bomo tehtali tudi z mnogimi drugimi predstavniki festivalov kratkega filma, ki se nam bodo letos pridružili v sklopu profesionalnih dogodkov in predavanj, osredotočenih na festivalske identitete in prihodnost festivalskih povezovanj.
Skratka, prav gotovo nas čaka še sto ofenziv, zaključek prve petletke pa je v tej luči seveda mini jubilej in kot tak nujen razlog za slavje (o čemer pričata tudi s pomočjo Slovenskega filmskega arhiva skrbno izbrana arhivska programa, ki 1.) slavita ženske in 2.) prevprašujeta naravo praznovanja na Slovenskem), obenem pa je izhodišče za razmislek o prehojeni poti in tehtanju izzivov, ki se rišejo na obzorju. V vsakem primeru; računajte na nas. Ker ga bomo spet pihnal.
Peter Cerovšek, Matevž Jerman